مردم روستای تاریخی انجدان اراک در عزاداری محرم رسمی کهن بنام جغجغه زنی دارند که همچنان اجرا می‌شود.



                                                                  

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، جغجغه ابزاری چوبی و خراطی شده است که با بر هم کوبیدن آن‌ها آهنگی موزون تولید می‌شود و قدمت این آیین به دوره صفوی می‌رسد.

در جریان این آیین مردم محله پایین انجدان درحالی‌که آیین‌های سوگ و عزا اجرا می‌کنند به سمت محله بالاحرکت کرده و با نوایی موزون به جای کوبیدن بر سینه، جغجغه را به هم می‌کوبند.

در این آیین کهن مذهبی یک مرشد به قرائت نوحه‌های اصیل و خاصی می‌پردازد و مردم در پاسخ به نوحه‌ها با اشک و مویه جغجغه می‌زنند و در صبح روز یازدهم محرم نیز مردم سوگوار و عزادار محله علیای انجدان بعد از آئین روضه‌خوانی و عزاداری در قالب دسته‌های عزاداری به سمت محله سفلی حرکت می‌کنند.

رسم جغجغه‌زنی که با حضور نمایندگانی از تمام طبقات اجتماعی و افراد روستا با معنویتی خاص برگزار می‌شود، دارای بن‌مایه غنی معنوی و نمونه کامل از همگرایی اجتماعی و بینش عمیق دینی ساکنان این روستاست و این آیین به‌دلیل اصالت و آرایه‌های آیینی و معنوی قوی در فهرست آثار معنوی کشور با نام انجدان اراک به ثبت رسیده است.

آیین جغجغه‌زنی علاوه بر روستای انجدان اراک در یک روستای استان کرمان و برخی دیگر از شهرها و روستاهای کویری نیز برگزار می‌شود اما قدمت این سبک عزاداری در روستای انجدان بیشتر است و هر سال تمامی انجدانی‌های مقیم شهرهای دیگر کشور نیز برای برگزاری این آیین خود را به انجدان رسانده و با شوق و اشتیاقی منحصربه‌فرد این آیین را اجرا می‌کنند.