به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، حجت‌الاسلام مهدی روحی، معاون پشتیبانی بنیاد هدایت و مسئول منطقه استان‌های قم، مرکزی و همدان سازمان تبلیغات اسلامی، در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام محمد فراهانی کارشناس روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، اظهاراشت: این بنیاد یکی از مجموعه‌های سازمان تبلیغات اسلامی است که مدیریت امام جماعت‌ها را در قالب مصاحبه، جذب و گزینش، اعزام و استقرار، آموزش و ارتقا برعهده دارد.

وی احداث شبکه راهیاری به منظور ارتقای سطح امامان جماعت از سوی بنیاد هدایت را یکی از اقدامات مهم این مجموعه برشمرد و گفت: شبکه راهیاری کشور را به ۱۰ منطقه تقسیم کرده است، هر منطقه یک مسئول، هر مسئول منطقه زیرمجموعه خود ۲ یا ۳ استان دارد و هر استان راهیار استانی دارد و هر راهیار استان زیرمجموعه خود راهیاران شهرستانی دارد که هرکدام وظایفی دارند که مکلف به اجرا هستند.

حجت‌الاسلام مهدی روحی ادامه داد: شبکه راهیاری اهداف و برنامه‌های خود را در قالب ارتقا، آموزش و توانمندسازی روحانیونی که زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی در روستاها، شهرها و مناطق پرآسیب کشور فعالیت می‌کنند را امدادگری می‌کندلذا روحانیونی که به منطقه یا روستایی وارد می‌شوند باید از مجموعه‌ای از مهارت‌ها برخوردار باشند و یکی از این توانمندی‌ها این است که در حوزه قرآن خدمات قابل قبولی ارائه دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هنر استفاده از ظرفیت‌های روستا برای ارتقای فعالیت قرآنی و دیگر مهارت‌ها در مناطق مختلف برعهده روحانیون است، اظهار کرد: حضور مردم درصحنه و رفع مشکلات از جمله اقداماتی است که روحانیون در اولویت کاری خود قرار داده‌اند و برای ارائه خدمات باید ارتقای مهارت‌افزایی را سرلوحه قرار دهند تا بتوان خروجی مطلوبی را انتظار داشت.

حجت‌الاسلام مهدی روحی از راه‌اندازی مرکز توانمندسازی با موضوع مشاوره تخصصی در زمینه‌های مختلف، برگزاری دوره‌های آموزشی، تهیه محتوا و محصولات خبر داد و افزود: از هفته آینده مجموعه ارزیابی و نظارت بر فعالیت و عملکرد روحانیون کشور آغاز خواهد شد. پس از ارزیابی سطح‌بندی آنان براساس توانایی، مهارت و استعداد در ۴ گروه امین، سفیر، هادی و امام صورت می‌پذیرد. انتظار بر این است که روحانیون در هر سطحی که هستند با بهره‌گیری از دوره‌های توانمندسازی خود را ارتقا دهند تا خود را درجه امام برسانند.

وی با بیان اینکه امامان جماعت در روستاها چند وجهی هستند و باید در تمام حوزه‌ها حرفه‌ای عمل کنند، اضافه کرد: برای ارزیابی امامان به تمامی ابعاد توجه می‌شود و ارزیابی تک‌بعدی نیست، چراکه اعتقاد داریم فعالیت یک‌وجهی خروجی مناسب ندارد و پاسخگوی نیاز جامعه، خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان نیست. در کنار فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی به مباحثی همچون ازدواج، اشتغال‌زایی، اختلافات خانوادگی، مهاجرت روستاییان از روستا به شهر نیز توجه لازم می‌شود، زیرا امام باید بتواند نیاز مردم آن منطقه را پاسخ دهد.

معاون پشتیبانی بنیاد هدایت و مسئول منطقه استان‌های قم، مرکزی و همدان سازمان تبلیغات اسلامی در بخشی از سخنان خود از امامانی که با تمام قوت و توان در مناطق محروم و پرآسیب خدمت می‌کنند، تشکر کرد و گفت: برخی از امامان به همراه خانواده در مناطق محروم زندگی کرده، از نظر معیشتی در مضیقه هستند و با جان و دل در این مناطق و مناطق پرآسیب فعالیت دارند و ما نتوانستیم آن‌طور که باید و شاید آنان را مورد تکریم قرار دهیم که از این بابت از آنان عذرخواهی می‌کنیم. دغدغه ما این است که روحانیون آنقدر توانمند شوند تا اینکه مهارت‌ها زمینه تأمین معیشت او را فراهم سازند.

وی از فعالیت ۳۸۰۰ روحانی مستقر در روستاها، ۴۰۰ روحانی در مناطق حاشیه شهر و مناطق پرآسیب و یک‌هزار امام محله شهری خبر داد و با اشاره به فعالیت روحانیون در دوران کرونا، افزود: این بیماری علی‌رغم تهدید برای سازمان تبلیغات اسلامی فرصتی بود تا مردم با فعالیت‌های جامعه روحانیون بهتر آشنا شوند. این فرصت باعث شد تا روحانیون در حوزه مواسات، ضدعفونی کردن منازل، برقراری ارتباط مجازی با خانواده‌ها، تدفین بیماران، همراه شدن با بیماران و دلجویی از آنان وارد و خدمات ارزنده‌ای از خود برجای بگذارند.

معاون پشتیبانی بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تشکیل گروه‌های جهادی متشکل از جامعه روحانیون، اضافه کرد: بسیاری از روحانیون وارد صحنه شده و حمایت از کادر درمان را در دستور کار قرار دادند و ۲۰ نفر از روحانیون در مسیر حفظ سلامت مردم به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

حجت‌الاسلام مهدی روحی بیان داشت: روحانیون باید جنبه هدایت‌گری و رهبری را برای مردم داشته باشد، اقامه نماز جماعت در مساجد به تنهایی جوابگوی نیاز مردم، خانواده‌ها به‌ویژه نوجوانان و جوانان نیست. اوج مشکلات ما این است که تعدادی از روحانیون ما تنها در همین اندازه توان برقراری ارتباط دارند، ارتباط ما با مردم باید خانه به خانه و نفر به نفر باشد، اگر این مهم محقق شود قطعاً بزرگترین مشکل به دست روحانیون حل‌شدنی است.

وی با تأکید بر اینکه رفع مشکلات مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان باید اولویت کاری و رفتاری روحانیون باشد، تصریح کرد: روحانیون با پشتوانه مردم به حل مشکلات منطقه می‌پردازند. دولت در برخی محلات هزینه‌های بسیاری را انجام می‌دهد اگر خودشان به این نتیجه رسیدند که روحانی می‌تواند در منطقه و یا محله‌ای مثمرثمر باشد حمایت‌هایی که از آن محله دارند را از طریق روحانیون وارد همان مناطق کنند، چراکه بازخورد بسیار بهتری دارد.

معاون پشتیبانی بنیاد هدایت با بیان اینکه امام جماعت دارای شبکه‌های گسترده‌ای در منطقه است و بانوان یکی از شبکه‌ها هستند، خاطرنشان کرد: بانوان توانستند در این حوزه بسیار قوی وارد شده و رفع اختلافات خانوادگی را در دستور کار قرار دهند. ارتقای فرهنگ دینی در خانواده یکی از رسالت‌های بانوان است و آنان یکی از بازوان اصلی امام در محلات هستند.