گفت‌وگوی مشروح با آیت‌الله دُرّی‌نجف‌آبادی

هشدار وزیر پیشین اطلاعات درباره جاسوسی، ترور و جنگ سایبری/ ایتنرنت ملی و بومی‌سازی شبکه‌های مجازی؛ نیاز حیاتی کشور

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با تاکید بر اینکه گسترش «شبکه ملی اطلاعات» نیاز به توجه، سرمایه‌گذاری و اولویت‌بندی بسیار بالا در سطح ملی و بین‌المللی دارد، گفت: مسئولان باید با نگاه آینده‌نگر پیش از آنکه امکان اصلاح ساختار و ارائه جایگزین مناسب را از دست بدهند چاره‌ای برای اجرای کامل «شبکه ملی اطلاعات» بیندیشند.

خبرگزاری میزان - طی سال‌های اخیر با توجه به گسترش شبکه‌های مجازی و رسانه‌های سایبری در جهان لزوم گسترش «شبکه ملی اطلاعات» بیش از پیش مورد توجه مسئولان و مطالبه جدی مردم قرار گرفته است. امری که در صورت تحقق کامل آن امنیت فضای مجازی برای کاربران ایرانی تا حدود بسیاری بالایی تامین خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب دوم شهریور سال جاری در دیدار با هیئت دولت فرمودند: «بنده روی مسئله شبکه ملّی اطّلاعات این همه تأکید می‌کنم. این شورای‌عالی فضای مجازی و مرکز ملّی فضای مجازی که تشکیل داده‌ایم و بنده اصرار داشتم و دارم که این [شورا]تشکیل بشود و رؤسای محترم در آن شرکت کنند و تصمیم‌گیری کنند و اجرا کنند، به خاطر اهمّیّت این مسئله است؛ نمی‌شود این مسئله را رها کرد؛ و من می‌بینم که آن اهتمام لازم به خرج داده نمی‌شود».

 ایشان فرمودند «فضای مجازی خیلی مهم است. آقایانی که در زمینه فضای مجازی نظراتی دارند و ابراز می‌کنند و گاهی می‌گویند که این جزو زندگی اصلی مردم است -که ما هم قبول داریم؛ الان واقعاً فضای مجازی، یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده؛ حالا دولت الکترونیک و از این قبیل که به جای خود محفوظ است- شکّی نیست [امّا]آنچه عرضِ من است و من روی آن تکیه می‌کنم این است که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت می‌شود؛ بحث این است. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که می‌خواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان می‌خواهند هدایت می‌کنند؛ آن‌ها دارند مدیریّت می‌کنند این فضا را.»

تحریریه سیاسی خبرگزاری میزان درباره اهمیت فضای مجازی و توجه مسئولان به اجرای کامل «شبکه ملی اطلاعات» با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت‌گویی انجام داده است که در این مجال می‌خوانیم.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در گفت‌گو با میزان، با تاکید بر ضرورت سرعت بخشیدن به پیشرفت شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: با پیشرفت عظیم فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال‌های اخیر و تاثیر آن در تمامی ارکان زندگی و درگیر شدن هر چه بیشتر کار‌های روزمره و فعالیت‌های تخصصی با فضای سایبر، شاهد تغییر در الگوی رفتار، الگوی مصرف و ... هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: در آینده نزدیک فراگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ابعاد بیشتری در بر خواهد گرفت و به تناسب این تحولات، سبک زندگی نیز دچار دگرگونی شده و خواهد شد.

وی تاکید کرد: فضای سایبر عرصه جدیدی را رقم زده و از طریق برقراری ارتباطات چند لایه وقایع و حالات ویژه و منحصر به فردی را به وجود آورده و خواهد آورد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با بیان اینکه امروز در سراسر دنیا حدود ۶۰ درصد مردم به اینترنت دسترسی دارند افزود: با بروز و ظهور پدیده‌هایی مانند شبکه‌های اینترنتی و رسانه‌های دیجیتال شاهد به اشتراک گذاشتن حجم بسیار بالایی از اطلاعات بوده و با رشد تصاعدی این پدیده رو به رو خواهیم بود.

عضو مجلس خبرگان اظهار کرد: این حجم از تبادل اطلاعات بر تمامی جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... جامعه جهانی، کشور‌های اسلامی و مردم ایران اسلامی تاثیر گذاشته و خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: همانگونه که شاهد هستیم رسانه‌های مبتنی بر فضای سایبر هر چه کاربردی‌تر و آسان‌تر همه روزه در اختیار مردم کشور قرار دارد و با تسهیل امور به سرعت در بین عموم اقبال پیدا می‌کنند، اما متاسفانه بیشتر ابزار‌های مورد استفاده در این فضا غیر بومی بوده و ما دخالتی در کنترل و اصلاح آن‌ها نداریم.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی تاکید کرد: در بسیاری از موارد رسانه‌های مجازی ابزاری برای تهاجم و تخریب پشتوانه‌های اعتقادی و فرهنگی، ترویج مفاسد اخلاقی و بی‌بند و باری، تهاجم گسترده به ارزش‌های متعالی اسلام و خانواده و آرمان‌های امام و انقلاب، زیر سوال بردن اعتقادات و باور‌های دینی و انقلابی، تفرقه افکنی و دامن زدن به مسائل قومی، نژادی و مذهبی، تحمیل سیاست‌های استکباری و صهیونیستی بر ملت‌های مسلمان، جاسوسی و ... شده‌اند.

امام جمعه اراک با اشاره به اینکه داشتن یک جایگزین بومی برای ابزار و شبکه‌ها به خصوص اینترنت ملی بسیار حیاتی به نظر می‌رسد، اظهار کرد: همه می‌دانیم فناوری ارتباطات و اطلاعات با سرعت در حال پیشرفت و توسعه است، پس باید با اولویت بسیار بالا با فکر مهیا کردن بستر بومی، کاربردی و مورد اعتماد در این زمینه باشیم تا در صورت ظهور پدیده‌ای نوین با شبکه‌ای با دسترسی بدون محدودیت جهانی، جایگزین مورد قبولی برای جامعه ایرانی اسلامی مخصوصا در زمینه پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی داشته باشیم و پیش از ظهور این قبیل موارد نسخه‌ای مقبول و بومی منتشر کرده و در اختیار عموم قرار دهیم.

وی ضمن اشاره به اینکه فضای سایبر به سرعت در حال گسترش و به روز شدن است گفت: قطعا گسترش شبکه ملی اطلاعات نیاز به توجه، سرمایه‌گذاری و اولویت‌بندی بسیار بالا در سطح ملی و بین‌المللی برای کشورمان دارد و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص سران سه قوه باید عنایت ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی ادامه داد: مسئولان با نگاه آینده‌نگر پیش از آنکه امکان اصلاح ساختار و ارائه جایگزین مناسب را از دست بدهند چاره‌ای بیندیشند و از طرفی نیرو‌های مسلح و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی نیز از ابعاد جدید آن غافل نشوند چرا که از جرایم سایبری تا جاسوسی و ترور و جنگ سایبری از ارکان جدایی‌ناپذیر این فضا بوده و روز به روز ابعاد تازه‌تر و مؤثرتری پیدا می‌کند.

عضو مجلس خبرگان بیان داشت: همراه با ظهور پدیده‌هایی مانند اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، بلاک چین، رایانش کوانتومی و غیره فراهم شدن فرصت‌ها و امکانات فراوان برای مردم، تهدیدات و خسارات جدید و تازه‌ای بروز و ظهور پیدا کرده و خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه برآورد خسارت‌های فضای سایبر تا سال ۲۰۲۱ در حدود ۶ تریلیون دلار بود که حتی از گردش مالی تمام تجارت مواد مخدر دنیا بیشتر است گفت: یکی از پدیده‌های جدید این فضا رمز ارز‌ها بوده که ۷۶ میلیارد دلار فعالیت غیر قانونی با بیت کوین در این بستر انجام پذیرفته است. این در حالی است که تنها ۱۰ درصد جرایم رایانه‌ای گزارش می‌شود و پیش‌بینی‌ها نشان از آن دارند که تا سال ۲۰۲۴ بازار ۳۰۰ میلیارد دلاری برای امنیت سایبری بوجود خواهد آمد پس باید هر چه بیشتر آماده به حداقل رساندن تهدیدات این فضا بوده و از فرصت‌های به دست آمده حداکثر بهره را ببریم.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار کرد: باید همگام و به روز با نیرو‌های مورد نیاز آموزش، تربیت یا ابزاری بومی و کارا در این فضا حضوری مؤثر و راهبردی داشته باشیم، نیروی انسانی بزرگترین سرمایه ما در فضای مجازی است و تربیت نیروی کیفی، کارآمد، لایق، وظیفه شناس و مؤثر در همه بخش‌ها که بتواند وظیفه خود را به درستی انجام داده و با جدیت لازم هم در عرصه داخلی و هم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نقش‌آفرین باشد یک ضرورت است.

وزیر پیشین اطلاعات با تاکید بر برنامه‌ریزی و هدف گذاری دقیق و به موقع در اجرای دقیق شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: نیرو‌های جوان با بهره گیری از هدایت‌های مقام معظم رهبری آماده کاری بزرگ و معجزه آسا باشند و با الگو قرار دادن شهید سلیمانی‌ها در زمینه خدمت، جهاد و شهادت، قاسم سلیمانی عرصه‌های جدید بخصوص عرصه فضای سایبر باشند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی به فرمایش امام علی (ع) اشاره کرد و در پایان گفت: امیر المومنین علی (ع) می‌فرمایند: «و ان اخا الحرب الارق و من نام لم ینم عنه» همانا برادران جنگ و جهاد انسان‌های زنده، بیدار، هوشیار، آینده نگر و همواره بیدار و شب زنده دار هستند و خواب را بر خود حرام می‌کنند تا فریب دشمنان را نخورند و در دامن بیگانه نیافتند و برای عزت و شرف و استقلال خود کسب فضیلت کنند و هر کس بخواهد بداند که دشمن او هرگز به خواب نخواهد رفت و او مدام در حال نقشه و توطئه است».