رئیس مجمع قرآنیان اراک با اشاره به ضبط برنامه قرآنی «شهد رمضان»، اظهار کرد: پس از واکاوی نقاط ضعف و قوت از سوی اساتید و کارشناسان قرآن، می‌توان در سال‌های آینده برای این برنامه چشم‌انداز منطقه‌ای و ملی تعریف کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، عبدالرضا هدایتی، رئیس مجمع قرآنیان اراک، در حاشیه ضبط تلویزیونی برنامه «شهد رمضان» که در مسجد رسول‌الله(ص) این شهرستان برگزار شد، در گفتگو با رسانه های استانی گفت: این طرح به همت مجمع قرآنیان و همکاری صدا و سیما، اداره کل تبلیغات اسلامی استان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک در حال انجام است.

وی در تشریح جزئیات برنامه شهد رمضان، اظهار کرد: این برنامه به صورت گروه‌های سه نفره و دارای بخش‌های مختلفی است که اهم این سرفصل‌ها به تلاوت قرآن و حفظ اختصاص دارد. منافسه‌خوانی از جمله بخش‌های تلاوت است که اعضای یک گروه هر یک، یک نفس به اجرای تلاوت می‌پردازد و نفرات بعدی ادامه می‌دهند.

عبدالرضا هدایتی ادامه داد: اجرای تلاوت توسط گروه سه نفره برای مردم به ویژه نوجوانان جذابیت دارد و انگیزه آنان را برای آموختن زیاد می‌کند. حضور کارشناس در این برنامه الزامی است و پس از اتمام تلاوت نکته‌ای فنی از تلاوت همان آیات را برای روزه‌داران مطرح می‌کند.

وی در خصوص بخش حفظ برنامه شهد رمضان نیز گفت: ضبط این برنامه نیز به صورت گروه سه نفره انجام می‌شود و آیات به صورت گروهی تلاوت می‌شود. در انتهای هر برنامه نیز کارشناس حفظ حضور دارد که از حافظان سؤالاتی پیرامون موضوعات قرآنی پرسیده و خود در جمع‌بندی مطالب نکته‌ای و یا سفارشی به حافظان می‌کند. همچنین بیان خاطرات توسط قاریان و حافظان اعزامی به خارج از کشور، معرفی گروه‌های تواشیح، بیان نکات مفاهیم، معرفی چهره‌ها و پیشکسوتان قرآنی از دیگر برنامه‌های طرح مذکور است.

رئیس مجمع قرآنیان اراک با بیان اینکه ۱۲ گروه منافسه‌خوانی و ۱۳ تیم حفظ به اجرای برنامه می‌پردازند، اظهار کرد: این برنامه برای نخستین بار در کشور به این روش با هدف معرفی ظرفیت جامعه قرآنی استان به ویژه اراک، چهره‌های تأثیرگذار قرآنی، پیشکسوتان، شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادها، تشریح فعالیت‌های قرآنی استان برگزار می‌شود.

عبدالرضا هدایتی تعامل هرچه بیشتر با اقشار مختلف مردم را از دیگر اهداف برگزاری برنامه شهد رمضان دانست و اظهار کرد: ایجاد انگیزه بین نوجوانان و جوانان با این مصحف شریف اهم چشم‌انداز برنامه است. امیدواریم استعداد نوجوانان با مشاهده این برنامه شکوفا شده و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش آمار جامعه قرآنی در رشته‌های مختلف باشیم. مسابقه پیامکی ویژه مخاطبان نیز در نظر گرفته شده است که بینندگان می‌توانند در هر برنامه بهترین تلاوت را از دید خود انتخاب و به او رأی دهند و در نهایت به قید قرعه به ۳۰ از شرکت‌کنندگان جوایزی اهدا می‌شود.

وی ادامه داد: انتخاب بخش‌های مختلف برنامه از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته و نیاز مخاطب مورد تأکید بوده است. امیدواریم برای پخش این برنامه بهترین ساعت در نظر گرفته شود تا با حداکثر بینندگان مواجه باشیم.

عبدالرضا هدایتی با اشاره به ظرفیت خوب استان مرکزی در حوزه قرآن، از اجرای طرح‌های اثرگذار قرآنی استقبال کرد و افزود: اجرای طرح شهد رمضان مورد استقبال مسئولان استان نیز قرار گرفته است و ضرورت دارد از سوی کارشناسان و اساتید قرآنی مورد واکاوی و آسیب شناسی قرار گیرد تا نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت تقویت شود، اگر طرح با موفقیت اجرا و مورد استقبال عموم قرار گیرد، چه بسا در سال‌های آینده بتوان چشم‌انداز برگزاری منطقه‌ای و حتی ملی برای آن تعریف کرد.

وی رسانه را یکی از مهم‌ترین ابزار تبلیغ و اطلاع‌رسانی برشمرد و بر ضرورت ورود مجموعه‌های خبری در حوزه قرآن تأکید کرد و افزود: تمام هدف ما از رسانه بسط فعالیت‌های قرآنی است. شهد رمضان بسیار قوی آغاز شد، هرچند اجرای این طرح  نشان‌گر تمام ظرفیت جامعه قرآنی استان نیست، اما از همین ۳۰ درصد ظرفیت استان ۱۰۰درصد بهره را برده‌ایم.

عبدالرضا هدایتی با بیان این نکته که فعالیت‌های مجمع قرآنیان در سال ۱۴۰۰ استانی خواهد بود، اظهار کرد: این ظرفیت زمینه ترغیب نوجوانان و جوانان را در سایر شهرستان‌ها و حتی روستاها فراهم می‌کند. تمام هدف ما این است که حتی علاقه‌مندان روستایی نیز از فراگیری تخصصی قرآن محروم نباشند و برای تحقق این مهم تمام ظرفیت جامعه قرآنی پابه‌کار خواهند بود.

رئیس مجمع قرآنیان اراک در پایان خاطر نشان کرد: برای ضبط برنامه منافسه‌خوانی و حفظ فراخوانی در استان اعلام شد و خوشبختانه با وجود اینکه ضبط برنامه در ایام عید و روزهای پایانی سال ۹۹ انجام شده است تعدادی از شرکت‌کنندگان از شهرهای اطراف حضور یافتند. امیدواریم برای سال‌های آینده تعداد شرکت‌کنندگان شهرستانی بیشتر از امسال باشد.