بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

عرض خیر مقدم و تشکر دارم از جنابعالی به خاطر قبول دعوت به مصاحبه اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اراک.

بنده سید حسین میری هستم مسئول روابط عمومی اداره شهرستان اراک، که امروز توفیق شد به یاری خدا این مصاحبه را انجام خواهم دهم.

به عنوان اولین سوال و شروع ، لطفا خودتان را معرفی کرده و مختصری از شرح زندگی خوتان بفرمائید.

 

 بسم الله الرحمن الرحمن الرحیم و صلی الله علی صیدنا محمد و آله الطاهرین ، اصغر کارجو هستم،بیست شهریور سال66 در یکی از روستاهای استان اردبیل متولد شدم.

مبلغ و مدرس حوزه‌های علمیه و جامعه المصطفی العالمیه در زمینه‌های علوم و فنون قرآنی و امامت مساجد مختلف در امر تبلیغ داخل و خارج از کشور، و یکی از برگزیدگان نخبه کشور که توفیق دریافت سفر زیارتی خانه خدا مکه مکرمه از دستان مبارک مقام معظم رهبری را داشتم.

و در حال حاضر در کنار تحصیل ،مشغول به امر مقدس تبلیغ در مسجد علی بن ابی طالب علیه السلام اراک با رویکرد معارف و مهارت‌های قرآنی انجام ‌وظیفه می‌کنم و در کنار تبلیغ به  کلاس‌های آموزشی علوم و فنون قرآنی در سطح شهر و ارگانهای مختلف  مشغول به تدریس هستم.

بنده از همان دوران ابتدایی در مجالس قرائت قرآن و مباحث و معارف دینی حاضر می‌شدم و از اساتید فن دستورهای قرائت قرآن و رموز علم قرآن و معانی آن را به فراخور فهم و استعداد خود مطابق اسلوب اهل دانش فرا می‌گرفتم، چندین سال نیز به مطالعه و ممارست و تعلیم قرائت کلام‌الله مجید پرداختم.

  • * حاج آقا لطف کنید عواملی را که از دیدگاه شما برای جذب و استقبال جوانان موثر هستند توضیح بفرمائید.

مسجد نباید رییس و مرئوسی اداره شود چون مساجد و هیات مذهبی تنها مجموعه است که مردم کاملا با اختیار و انتخاب خود حضور پیدا می کنند، البته مدیریت کردن غیر از ریاست کردن است.

آنهایی که متولیان مساجد هستند قطعا اگر اخلاص تواضع و فروتنی نداشته باشند موفق نخواهند شد.

دومین مورد سعی کردیم  برنامه های مسجد از نظر محتوا و نوع اجرا،  از ظرفیت ها واستعداد های مامومین استفاده کنیم.

سومین مورد این است که تک تک نمازگزاران را ولی نعمتان و خانواده خود بدانیم.

نکته بعدی ویژگی های شخصی است: ارتباط گیری چهره به چهره، زودتر به مسجد آمدن و دیرتر ازهمه رفتن روبرو مردم نشستنبعضا عطرزدن به دست تک تک نمازگزاران بعضا از مردم برای برنامه های عمومی نظر خواهی کردن، مثلا قرار است برنامه میز خدمت تشکیل شود، بخواهیم از مردم کدام یک از مسئولین شهر را دعوت کنیم، جهت برطرف کردن مشکلات محله ...، تایم منبرها سعی میکنم بیشتر از نیم ساعت نباشه ....، سعی میکنم صحبت های بین الصلاتینم  قطره ای باشد خیلی  کوتاه وجذاب 2- 3دقیقه


اهمیت و ارزش حضور در مسجد و نمازهای جماعت بر اساس آیات الهی، روایات و سیره معصومین(ع) بركسی پوشیده نیست، از طرفی جذب جوانان به این امر مهم دركشور اسلامی مساله جدی و از دغدغه‌های متولیان امر می‌باشد، ویژگی‌های دوره جوانی ایجاب می‌كند كه راهكارهای متناسبی جهت جذب آنها به مسجد و جماعات استفاده شود، در این راستا موارد زیر قابل طرح است:
۱- بهانه‌های مختلفی برای عدم حضور درمساجد مطرح می‌شود كه باید جوانان را با فلسفه، اسرار و ارزش جماعات و حضور در مساجد آشنا كرد كه طبق فرمایش پیامبر اسلام (ص) اگر افراد ارزش حضور در جماعات را بدانند، برای شركت در آن قرعه كشی می‌كنند.

2- نقش امام جماعت به عنوان یكی از اركان و عوامل تاثیر گذار در امورات مسجد و همچنین جذب و نگهداری جوانان است كه در این زمینه ایجاد ارتباط عاطفی، گذاشتن وقت كافی برای امور جوانان، مورد پذیرش مردم و جوانان بودن، رعایت نظافت و تمیزی، نظم و انضباط داشتن،

بردباری، آسان گیری و عمل به گفته ها مواردی هستند كه رعایت آن از طرف امام جماعت در جذب جوانان موثر است .  

          
3- احیای كاركردهای مختلف مسجد از جمله آموزش، فعالیت‌های ورزشی، علمی فرهنگی، هنری و..تفریحی.


4- عدم انحصاری كردن امورات و فعالیت‌های مسجد و پایگاه مقاومت و كانون‌های مساجد و رفع موانع حضور و عضویت جوانان و نوجوانان علاقمند محله‌ها در این نهادها.

 

  • * حاج آقا با توجه به اینکه شما سابقه تبلیغ در خارج از کشور را دارید ، برای جبران کاستی های تبلیغ چه پیشنهادهایی دارید ؟

در بحث تبلیغ کاستی های بسیار زیادی وجود دارد، که با تشکیل گروه های تبلیغی می توان نیازمندی های تبلیغی و شناسایی مبلغان از نظر تخصص واستعداد مورد شناسایی قرار داد و خود این امر کار را در امر تبلیغ بسیار آسان خواهد کرد.و بسیار تاثیر گذار هست که الحمدلله اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی به مدیرت با کفایت مدیرکل محترم و تیم وتشکیلات جهادی ایشان الحق والانصاف دراین خصوص اقدامات چشم گیری داشته اند، امید است ان شاالله این مسیر باقدرت وباجدیت تداوم داشته باشد

*حاج آقا کارجو به نظر شما تبلیغ و مبلغ موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

ویژگی اول که خداوند عالم برای یک مبلغ نمونه معین می‌کند «خداترسی» است؛ همانطور که قرآن کریم می‌فرماید: (الَّذِینَ یبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یخْشَوْنَهُ).

ویژگی دوم «شجاعت» و نترسیدن از غیر خداست؛ همانطور که می‌فرماید: (وَ لا یخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ). قطعاً در مسیر تبلیغ طعنه‌ها، فحش‌ها، تهدیدها، مشکلات و مصائب وجود دارد. اگر یک مبلغ بخواهد این مسائل را لحاظ کند، قطعاً در حوزه تبلیغ موفق نخواهد شد.

ویژگی سوم، «اخلاص» است؛ (وَ کفی بِاللَّهِ حَسِیباً). یک مبلّغ برای خدا کار می‌کند و حسابش را هم از خدا می‌طلبد. حساب و کتاب یک مبلغ با خداوند عالم است، نه با دیگران.

نکته ی بعدی تشخیص جامعه هدف است

رمز موفقیت یک مبلغ نمونه با الهام از روایات اهلبیت است. تشخیص جامعه هدف، به این معنا که در منطقه‌ای که قرار گرفته‌ایم چه ویژگی‌هایی دارد و چه نیازهایی داریم.

اگر ما یک دفتر را از پنچاه، شصت منبر پر کنیم و هرجایی رفتیم از منبر اول تا اول شصتم برای مردم  بگوییم، کار یک مبلغ نمونه نیست. مبلغ نمونه کسی است که ببیند در منطقه‌ای که قرار دارد نیاز جامعه چیست و برمبنای نیاز جامعه سخن بگوید.

مردم داری یکی از اصلی ترین ویزگی یک مبلغ است :امثال وقت گذاشتن –کلاسهای آموزشی هفتگی گذاشتن (تفسیر-اخلاق مطاب قطره ای 2-3 دقیقه ای -نهج البلاغه-علوم قرآنی-عیادت ازبیماران بازدید-نشستن پای درد دل مردم

  • * حاج آقا کارجو از اهمیت جذب جوانان در بحث تبلیغ بفرمایید؟

نکته دیگر این است که وقتی می‌رویم، به سراغ کسانی برویم که زمینه دارند از ما حرف بپذیرند. خداوند همه ما را عاقبت بخیر کند، اما افراد سالمند هرچه توشه بوده است را برداشتند. در کتاب «کافی» جلد 8 صفحه 93 روایتی وارد شده است.

«اسماعیل بن عبد الخالق» نقل می‌کند که امام صادق یکی از اصحاب به نام «ابو جعفر أحول» معروف به «مؤمن الطاق» که در بحث و مناظره یگانه دوران بود را به بصره فرستاده بود. او آمد و گزارش تبلیغ خود را داد. حضرت به او فرمودند:

«کیفَ رَأَیتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ إِلَی هَذَا الْأَمْرِ وَ دُخُولَهُمْ فِیهِ»

استقبال مردم از مکتب اهلبیت و وارد شدن به آن را چطور دیدی؟

حضرت از او پرسیدند که استقبال مردم از مکتب اهلبیت چطور است؟ آیا توانستی کسانی که از مکتب اهلبیت جدا شده بودند را وارد مکتب اهلبیت کنی؟

«قَالَ وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَقَلِیلٌ وَ لَقَدْ فَعَلُوا وَ إِنَّ ذَلِک لَقَلِیلٌ»

مؤمن الطاق گفت: به خدا سوگند استقبالشان از مکتب اهلبیت کم بود و جز تعداد کمی به آن گرایش پیدا نکردند.

«فَقَالَ عَلَیک بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَی کلِّ خَیرٍ»

حضرت فرمودند: به سراغ جوانان برو، زیرا آنها در هر امر خیری پیشقدم هستند.

3- تکیه بر معارف اهلبیت (علیهم السلام)

نکته بعدی تکیه بر معارف اهلبیت (علیهم السلام) است. همانطور که امام رضا (علیه السلام) می‌فرمایند:

«رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیا أَمْرَنَا»

خدا رحمت کند بنده‌ای که امر ما را احیا می‌کند.

«فَقُلْتُ لَهُ وَ کیفَ یحْیی أَمْرَکمْ»

پرسیدم: چگونه امر شما احیا می‌شود؟

«قَالَ یتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»

 

  • * حاج آقا به نظر شما در چه عرصه هایی می توان به تبلیغ پرداخت ؟

 عرصه های زیادی برا بیان کردن وجود دارد اما یکی از عرصه های تاثیر گذاری که مغفول و محجور واقع شده بحث معارف و آموزش قرآنی است  که  اگه مبلغین عزیز وبزرگوار بتوانند جلسات قرآنی را در مراکز تبلیغی خودشان احیا کنند، موفقیت و جذب چشم گیری خواهند داشت مثل احیا جلسات قرآنی خونگی که این امر مهم تاکید مقام معظم رهبری هم هستش .

 

  • * حاج آقا کارجو انگیزه از ورود به مسیر طلبگی چه بوده است ؟

قبل از طلبگی هیچ وقت به ذهنم خطور نکرده بود که طلبه باشم اما همیشه در نمازهایم و زیر برنامه های درسیم چنین دعایی را یاداشت می کردم می گفتم خدا آینده مرا طوری قرار بده که در آن علم نافع و عمل صالح داشته باشم و جالبه اینو اولین بار که به حرم آقا امام رضا (ع) هم مشرف شدم جزء همون سه دعایی بود که از امام رضا خواستم وبه نظر میرسه که به فراخور فهم قاصر واستعداد خویش  مستجاب شد .اگر کسی از من بپرسه اگر برگردی به 15 سال قبل آیا همین مسیر رو انتخاب می کنی چندین برابر بیشتر از اون زمان این مسیر طاهر ومقدس را انتخاب خواهم کرد.

 

  • * حاج آقا کارجو شما در مدارس و در بین دانش آموزان هم تبلیغ کرده اید ؟

 

یکی از راههای جذب دانش اموزان همین حضورمبلغین اقا و مبلغات خانوم در سطح مدارس میباشد، دانش آموزان کلی سوال و شبهه در ذهن دارند که نیاز است به آنها پاسخ داده شود از طرفی پدر و مادر دنبال معیشت خانواده هستند و بعضا توانایی پاسخ گویی را ندارند. دانش اموز پناه دوم خود را مدرسه میداند و به مبلغین روی می آورد.و از همین جا استارت جذب زده میشود.

اعتراف کنم خودم ازهمین افرادی بودم که با نصایح وصحبتهای انگیزشی که میکردن در دوران نوجوانی مسیر زندگی ام عوض شد و از این بابت خیلی خوشحالم.

  • * حاج آقا با توجه به اینکه در مسیر تبلیغ بودن برای خانواده و همسر سختی های را به همراه خواهد داشت ، از همراهی همرستان در امر تبلیغ توضیح بفرمایید ؟

همسر طلبه بودن نقش مهم و خطیری است نگاهی که به همسر طلاب هست، نسبت به دیگر زنان جامعه نیست. و همسرداری و تربیت فرزند و  کمک به همسر در امر تبلیغ و فداکاری و تحمل سختیهای امر تبلیغ که از ویژگیهای  بسیاری از همسران مبلغین است و همسرمن هم در کنار این ویژگیها خودشان هم طلبه هستند و درک بالایی ازفعالیت ها و مشکلات این مسیر دارند..و همسفر خوبی هم در زندگی مشترک هستند.لازم میدونم ازایشون هم نهایت تقدیر وتشکررا  داشته باشم البته زبان ما قاصر والکن است ...

 

  • * حاج آقا میزان آشنایی شما با ابزار جدید تبلیغ در فضای مجاز چه مقدار است ؟

در فضای مجازی بسیار فعالیت دارم و سعی می کنم با پیام ها و پستهای ناب و به روز مخاطبین را جذب مسائل دینی و فرهنگی نمایم وبرا سنین مختلف کلاسهای مجازی دارم سعی دارم خیلی از کاستی های تبلیغی خودم را از طریق فضای مجازی اشباع کنم

 

* حاج آقا در مورد تبلیغ در ایام کرونا و فعالیت خودتان در ایام کرونا بفرمایید؟

من به خصوص در زمانی که در روستای گرکان به تبلیغ مشغول بودم ، اقدام به تاسيس قرارگاه سردارسليمانی کردیم ، با این شعار و رویکرد که تا ريشه کن شدن بيماری منحوس کرونا پای کار خواهیم بود و فعاليتهای مستمری در جهت تحت پوشش قراردادن بيماران کرونايی وخانواده های نيازمند آنان انجام دادیم.

برخی عناوين فعاليت قرارگاه عبارت بودند از: هماهنگی و ايجاد گروه های داوطلب کمک به خانواده کرونايی، برگزاری جلسه قرارگاه ، برگزاری جلسات آموزشی،توزيع بسته معيشتی ،توزيع ماسک ،توزيع مواد ضد عفونی کننده، توزيع گوشت قربانی، خريد گوسفند و ذبح و تقسيم بين نيازمندان ، خريد و توزيع مرغ بين نيازمندان، کمک های مومنانه، کمك های نقدي به خانواده نيازمندوآسيب ديده، توزيع اجيل و ميوه درشب يلدا ... .

 

رفتن به جهاد نفس راهی است بزرگ از جبهه گریختن گناهی است بزرگ

ما بر سر پست انقلابیم اکنون خفتن سر پست اشتباهی است بزرگ

و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين.

****** حاج آقا کارجو باز هم از قول خودم و همکارانم از شما سپاسگذاری میکنم و از خداوند برای شما دوام توفیقات شما را آرزومندم.