دکترمسعود اکبری، در سال ۱۳۶۶ در شهرستان اراک دیده به جهان گشود.دوران تحصیل را از دبستان تا دیپلم را در شهرستان اراک سپری کرد.در سال۱۳۸۴وارد دانشگاه خواجه نصیر تهران شد. اکنون متاهل و یک دختر دارد. وی از سال ۸۶شروع به حفظ قرآن کریم کرد تا اینکه در سال ۱۳۹۸ موفق به کسب رتبه درجه یک حفظ کل قرآن کریم از سازمان دارالقرآن کشور شد رتبه ای که از سال ۱۳۹۴ در کشور کسی موفق به کسب آن نشده بود. آقای اکبری هم اکنون یکی از چهره های برتر قرآنی استان مرکزی و در آموزش و پرورش ناحیه یک اراک به تدریس مشغول است.

قرآن کریم عنوان کتاب آسمانی و معجزه جاوید پیامبر اسلام (ص)، نسخه شفابخش بشریت، نور هدایت و برترین و بالاترین هدیه‌ی حضرت احدیت به بشر است.

انسان نیازمند ارتباط مستقیم با آفریننده و هستی بخش خود است و این ارتباط اگر چه از طریق مناجات و رازگویی درونی و قلبی شکل می‌گیرد، اما دسترسی به کلمات خداوند بسیار لذت بخش و اطمینان آور است که با تلاوت و حفظ می‌توان به دنیایی از معانی و حقایق دست پیدا کرد.
حفظ قرآن یکی از توفیقات بزرگ الهی به حساب می‌آید که شامل حال هر کس نمی‌شود. استعداد، آمادگی، لیاقت، توفیق، سعادت باعث می‌شود خداوند متعال، این نعمت بزرگ را به فردی عطا فرماید و سعادتمندترین افراد کسانی هستند که پس از حفظ قرآن کریم، آن را از دست ندهند و درون خود را از گنج‌های بیکران قرآن کریم خالی نکنند.

مهمترین نقشی که قرآن توانسته با عظمتش در زندگی ما داشته باشد، ایجاد صبر در برابر سختی‌ها و مشکلاتی است که با آن مواجه می‌شویم و چه بسیار موانعی که با حضور قرآن از سر راه برداشته شده اند.

رهبر معظم انقلاب نیز همواره در بیانات خود بر اهمیت جایگاه قرآن و تلاوت آن اشاره دارند به طوری که می‌فرمایند: من بارها گفته ام، باز هم می‌گویم، ما تلاوت برجسته قرآن را در این کشور دنبال می‌کنیم، برای اینکه انس با قرآن و تلاوت قرآن در بین مردم عمومیت پیدا کند. عزیزان من! باید با قرآن انس پیدا کنید. ایشان همواره بر لزوم تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور تاکید کرده اند.
در حال حاضر بسیاری از افراد در تحقق این فرمایش ارزشمند سال‌ها در حال تلاش و تربیت حافظان هستند. در استان مرکزی نیز با وجود مؤسسات مختلف قرآنی و مربیان با تجربه این روند تداوم دارد، قرآن به‌عنوان شفا و رحمت برای مؤمنین است و باید توجه داشت پیام‌های حیات بخش آن، جان هر تشنه ای را سیراب می‌کند و خطابه‌های شور انگیز و از سر لطف آن، هر حقیقت جویی را متوجه خود می‌سازد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی،حجت الاسلام دکتر مهدی عباسی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با دعوت رسمی از دکتر مسعود اکبری به تبلیغات اسلامی استان مرکزی پای صحبت های این جوان نخبه و باارزش استان مرکزی نشسته است و گفتگویی را انجام داده است که ماحصل آن بدین صورت است:

آقای اکبری از این که دعوت ما قبول کرده اید سپاسگزارم برای مخاطبین ما بفرمائید:

نحوه ورود شما به حوزه قرآن چگونه بود؟

تا سال ۸۱-۸۰ بحث قرآن و آموزه‌های قرآنی برای من چندان مطرح نبود. اما با شروع سن بلوغ مانند هر نوجوان دیگری با سوال‌هایی مواجه شدم مبنی بر اینکه حقیقت چیست و سوالاتی از این قبیل؛ به همین دلیل برای یافتن پاسخ سوال‌هایم به تنهایی و بدون هیچ گونه راهنمایی، مطالعه کتاب‌های فلاسفه غربی را آغاز کردم اما هیچکدام آنها خلأ ذهنی مرا را پر نمی‌کرد.

تا اینکه به مطالعه کتاب‌های مجموعه‌ای پرداختم که هر یک در ارتباط با سوالاتم نظری را ارائه کرده بودند، این کتب بهتر بود اما باز هم تأثیر گذاری لازم را نداشت. سال دوم دبیرستان با کتاب‌های دکتر شریعتی آشنایی پیدا کرده و سال سوم دبیرستان نیز با کتاب‌های شهید مطهری آشنا شدم و اشاراتی که به آیات قرآن کریم داشتند برایم جالب بود.

فعالیت قرآنی خود را در حفظ و قرائت چه زمانی آغاز کردید؟

پس از شرکت در کنکور سال ۸۴، سه ماه تابستان قرآن را خواندم و دانستم این همان کتابی است که سال‌ها دنبال آن بودم و تصمیم گرفتم که حافظ قرآن شوم. من دیپلم رشته ریاضی فیزیک بودم و در کنکور سال ۸۴ مقطع کارشناسی در دانشگاه خواجه نصیر تهران پذیرفته شدم و ترم سوم تغییر رشته دادم و در دانشگاه علم و صنعت مهندسی عمران را خواندم.

در آن دوران همزمان با تحصیل حفظ قرآن را دنبال می‌کردم. به خاطر دارم که در دوران دانشجویی تا ساعات نیمه شب مشغول حفظ قرآن بودم و بسیاری از افراد به دلیل این کار مرا تمسخر می‌کردند. اما من کار خود را انجام می‌دادم و بدون استاد و رفتن به کلاس و بدون هیچ قاعده و قانونی تنها حفظ می‌کردم و در نهایت دایره المعارفی از اشتباهات را تجربه کردم و انگیزه درونی ام به تداوم در این مسیر انجامید. پس از فراز و نشیب‌های بسیار و فراگیری اصول لازم، دوران حفظ به اتمام رسید و حافظ کل قرآن شدم.
از حس خود هنگامی که حافظ کل قرآن شدید، بیان کنید؟

هیچ گاه از خاطرم نمی‌رود، مرداد سال ۸۷ یک ظهر جمعه حفظ من پس از سه سال سختی و مرارت شبانه روزی به پایان رسید و حافظ قرآن شدن به‌عنوان بزرگ‌ترین نعمتی بود و هست که خداوند متعال به بنده عطا کرده است.

آیا در ادامه مسیر در مسابقات و رقابت‌ها قرآنی نیز حضور پیدا می‌کردید؟

از سال ۸۶-۸۵ در مسابقات حفظ شرکت می‌کردم، اما هدف من فقط تنها حضور در مسابقات نبود. حتی تا سال ۹۱-۹۰ نیز این روند شرکت در مسابقات ادامه داشت اما آن را هم کنار گذاشتم، زیرا احساس می‌کردم هدفم فراتر از این حرف‌ها است. حضور در این رقابت‌ها آمادگی خاص خود را می‌طلبید و تنها به حُسن حفظ خلاصه نمی‌شد بلکه به تجوید و… نیاز داشت.

در کنار حفظ چه مباحثی را دنبال کردید؟

در کنار حفظ، بحث مفاهیم، تفسیر، صرف و نحو، علوم قرآنی، مفردات، تاریخ اسلام را دنبال کردم و در بخش دیگر در نشر، ترویج و تبلیغ قرآن را فرا گرفتم و توانستم با استفاده از تجربیات خود ۴۰ حافظ کل قرآن را طی این سال‌ها تربیت کنم،در حال حاضر تربیت نسلی از نوجوانان پایه هفتم تا دوازدهم را آغاز کرده ام و به خود قول دادم که پنج حافظ از شاگردان خود در سال‌های آینده به استان مرکزی تحویل دهم.در این سال‌ها بنده داوری قرآن را نیز دنبال کردم. اکنون مدرک معتبر داوری قرآن از طریق سازمان تبلیغات و سازمان اوقاف اعطا می‌شود و بیش از ۱۵۰ دوره از مسابقات قرآنی در شهرستان اراک و استان را داوری کردم. در دوره تربیت مدرس که توسط بنیاد بین الملی حفظ قرآن برگزار شد نیز، به‌عنوان نماینده استان شرکت کردم،از سال ۸۵ مربی گری را در مهد قرآن آغاز کردم و از سال ۹۴ تاکنون در جامعه القرآن سفینه النجاه، برای شاگردانم کلاس برگزار می‌کنم.

چه عاملی باعث جذب گروه‌های سنی مختلف به قرآن می‌شود؟

جذب افراد به قرآن به انگیزه‌های درونی و بیرونی بستگی دارد. متأسفانه واقعیت تلخی وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد جامعه فکر نمی‌کنند که می‌توان حافظ قرآن شد و به همین دلیل هیچ تصوری نسبت به این موضوع ندارند و فکر می‌کنند حافظ قرآن شدن برای آن‌ها غیرممکن است.
علت اصلی گرایش پیدا نکردن افراد در زمینه حفظ چه عاملی است؟

درصد کمی از افراد مختلف قرآن می‌خوانند و کمتر برای حفظ مراجعه می‌کنند و این گونه است که حفظ مداومت ندارد و علت اصلی آن بی برنامگی مربیان قرآن است.

این بی برنامگی از کجا نشأت می‌گیرد؟

یک بعد آن روحی و روانی است، یعنی بعضی از مربیان فکر می‌کنند همین میزان یادگیری کفایت می‌کند و در این صورت نیاز به پذیرش و آموزش در خود احساس نمی‌کنند که متأسفانه این نقطه آغاز سقوط است. بحث دیگر مربیان نمی‌خواهند شیوه آموزشی را تغییر دهند با اینکه آموزش استاندارد حفظ در کشور وجود دارد.

با چه خلاءهایی در زمینه حفظ قرآن مواجه هستیم و چه راهکاری برای توسعه فرهنگ قرآنی وجود دارد؟

در زمینه الگو سازی صفر هستیم، چرا که حتی مردم عادی نسبت به قاری قرآن و مسابقات قرآن اطلاع چندانی ندارند و این نشان از ضعف ماست و در چنین فضایی که عدم آگاهی وجود دارد، نمی‌توانیم انتظار رشد داشته باشیم. از همه مهم‌تر در زمینه جذابیت‌های قرآن کار نشده است.

نزدیک به ۲ هزار حافظ رسمی مدرک دار در کشور وجود دارد که اگر برنامه اصولی وجود داشته باشد، در ۱۲ سال آینده به تربیت ۱۰ میلیون حافظ که مد نظر مقام معظم رهبری است، دست پیدا می‌کنیم، بنابراین عزم وجود ندارد وگرنه می‌توان کار کرد.

در زمینه حفظ باید ساز و کار مشخص از قبیل طرح‌های تشویقی برای حافظان در نظر گرفته شود. تا مادامی که تصور افراد نسبت به قرآن تفکر مصرف کننده باشد، نمی‌توان نتیجه مطلوب را انتظار داشت بلکه هدف قرآن انسان سازی است و دغدغه ما نیز باید این باشد.

آیا با تجمیع برگزاری مسابقات قرآنی دستگاه‌های مختلف در قالب یک مسابقه موافق هستید؟

با تجمیع مسابقات قرآن توسط دستگاه‌های برگزار کننده همانند اوقاف، تبلیغات و… موافق نیستم بلکه باید روش‌های مسابقات مورد بازبینی قرار گیرد و همراه با آزمون باشد و از نفرات برتر تجلیل به عمل آید.

دستاورد شما نسبت به حفظ قرآن در طی این سال‌ها چیست؟

معرفت، نجات، سلامت، رشد و تعالی و تقرب انسان به سوی خدای متعال، از دستاوردهای قرآن کریم است که تنها با انس و تدبر در قرآن کریم به دست می‌آید. دستاوردهای قرآن بسیار است، یک بخش آن درونی که شامل آرامش و… و بخش دیگر اعتماد و آمادگی پذیرش مسئولیت‌های بزرگ است.
اگر به گذشته بازگردید هنوز هم این راه را انتخاب می‌کنید؟

اگر به گذشته بازگردم همچنان این کار را با شیوه‌های بهتر انجام می‌دهم و امروز نیز تلاش دارم که در این عرصه هر روز بهتر از قبل عمل کنم.