مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ۳۴ مسجد در استان مرکزی به ثبت آثار ملی رسیده است که در صدد افزایش آن هستیم.



                                                      

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، مصطفی مرزبان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در گفتگو با روابط عمومی این اداره کل به مناسبت روز جهانی مساجد اظهار کرد: در استان مرکزی ۳۴ مسجد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده که با رایزنی های انجام شده و با توجه به پتانسیل استان، تعداد مساجد ثبت شده افزایش می‌یابد.

مرزبان در ادامه گفت: این مساجد در شهرستان‌های آشتیان، اراک، تفرش، خمین، خنداب، دلیجان، زرندیه، ساوه و محلات استقرار دارند و پیش از این ۲۶ مسجد تاریخی در استان به ثبت ملی رسیده بود که امسال تعداد مساجد ثبت ملی شده استان به ۳۴ مورد افزایش یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: مسجد به‌عنوان یکی از زیباترین ابتکارهای اسلام در آغاز تشکیل جامعه اسلامی، از همان نخستین روزهای تاسیس، کانون مرکزی جامعه اسلامی در تصمیم گیری، فرهنگ سازی، مدیریت و مرجع رفع مشکلات حکومت و مردم در جامعه اسلامی بر محور نماز و ذکر و دعا بوده است.

او ادامه داد: همچنان که مساجد در فراز و نشیب های مختلف تاریخ اسلام همواره با توجه به شرایط جامعه، نهادی فعال در خدمت رسانی به جامعه بوده‌اند، در ایام شیوع بیماری کرونا هم مساجدضمن حضور فعال در مقابله با این بیماری فعالیت های اجتماعی خود را بیش از پیش گسترش دادند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به بازسازی مساجد در استان مرکزی اضافه کرد: مساجد تاریخی مرمت شده در سال گذشته شامل: آواربرداری، سبک سازی، بام سازی و اجرای عایق در مسجد و مدرسه سپهداری مجموعه بازار اراک، مرمت بدنه‌ها و جداره‌های صحن مرکزی مسجد اعظم زرندیه، مرمت بدنه‌ها و پاکسازی و بندکشی مسجد انقلاب ساوه، مرمت بام و اجرای کاهگل تعویض آجرهای فرسوده، بند کشی، پاکسازی و تثبیت کتیبه‌های گچی مسجد جامع ساوه، سه مرحله مرمت منبر چوبی مسجد نقوسان تفرش، مرمت بدنه‌های داخلی و پاکسازی و تعویض آجرهای فرسوده، بندکشی و کف سازی با آجر فرش مسجد تاریخی مس سر دلیجان بوده است..

مرزبان خاطر نشان کرد: بیشترین مساجد ثبت ملی شده استان در شهرستان تفرش با که ۸ مسجد تاریخی مستقر است و پس از آن شهرستان‌های اراک با ۷ اثر، ساوه ۴ اثر، آشتیان و محلات با ۲ اثر و خمین، خنداب و دلیجان با یک اثر قرار دارند.