در نشست تخصصی نقش مساجد در مدیریت شهری مطرح شد؛

مسجد نماد هویت اسلامی است

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: مسجد نماد هویت اسلامی است و در فضای جامعه‌سازی اسلامی یکی از پل هایی که به آن اشاره شده مسجد است.

                                      

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، حجت‌الاسلام دکترمهدی عباسی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در نشست علمی تخصصی نقش مساجد در مدیریت شهری کلانشهر اراک در سالن جلسات شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: نکته اول در مورد تعریف مسجد است، که اگر مسجد را بر اساس آموزه های اسلامی و آنچه در آیات و روایات آمده درست تعریف نکنیم، طبیعتا خروجی‌هایی که از یک مسجد مطلوب انتظار داریم محقق نخواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ادامه داد: مدیریت مسجد از دو جهت قابل بررسی و توجه است؛ اول، مسجد نماد هویت اسلامی است. دوم، در فضای جامعه‌سازی اسلامی یکی از پل هایی که به آن اشاره شده مسجد است.

حجت‌الاسلام عباسی افزود: در دوره ی جامعه اسلامی سه ساختار داریم که با همدیگر یک شبکه را می‌سازند و ارتباط آنها با هم یک جامعه اسلامی را تشکیل می‌دهد که اندیشمندان از آنها با عنوان پل‌های سه‌گانه یاد می‌کنند و شامل خانواده، مدرسه و مسجد است که سه کانون محوری دین اسلام را شکل می‌دهند. بنابراین مسجد کانون اجتماعی است که فعالیت‌های اجتماعی مسلمانان و مجموعه مراودات و تعاملات در طول تاریخ در این کانون شکل گرفته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی بیان کرد: فعالیت مسجد در طول تاریخ با فراز و فرود همراه بوده اما در دوره حاضر و با تولد انقلاب اسلامی، جایگاه محوری خود را پیدا کرده است. سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان یک سازمان تنظیم‌گر وظیفه دارد در قبال مساجد هم ایفای نقش نماید. یعنی به‌عنوان تنظیم‌گر، میان نهادهای حاکمیتی و فضای مردم‌ بتواند ارتباط برقرار کند و ظرفیت‌های هر دو را کنار هم قرار بدهد.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی تاکید کرد: با همکاری ارگانهای دیگر، کارگروهی شکل گرفته و آیین‌نامه‌ای تنظیم شده که تعهد می‌دهیم تا پایان سال هیئت امنای تک‌تک مساجد را ترمیم کنیم. برای مثال از اساتید دانشگاهی، فرهنگیان، نهادهای انقلابی مانند سپاه و ظرفیت حوزه های علمیه خواهران استفاده خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام عباسی خاطر نشان کرد: تاسیس مسجد در برخی محله‌های شهر درخواست ماست تا مساجد بتوانند به‌عنوان یک محیط معنوی جریان‌ساز ایفای نقش نمایند. از طرفی رویکرد مهم آتی، مردمی‌سازی مسجد است و باید از ظرفیت مردم استفاده شود. اطمینان داریم ان شاءالله بسیاری از مشکلات با پای کار آمدن مردم حل خواهد شد. امیدواریم با نیروی حاکمیتی جدید، شامل دولت و شورای شهر جدید، فضای خدمت بیش از پیش ایجاد شود و گام‌های خوبی برای پیشرفت استان برداریم.