به گزارش روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان مركزي، حجت الاسلام قرباني رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان زرنديه درجلسه راه اندازي دبير خانه طرح مسجد گره گشاه گفت: امروز همه‌کسانی که نماد اسلام هستند باید از ظرفیت مردم برای رسیدن به جامعه اسلامی اعم از ایران قوی، امیدواری، جوان‌گرایی که رهبر معظم انقلاب بارها به آن‌ها اشاره داشتند، استفاده کنند.

وي افزود: باید مسجد محلی برای رفع مشکلات مردم در زمینه‌های مختلف اعم از اشتغال و ازدواج و اعتیاد و حل فصل كردن مشكلات مردمي  باشد که اگر این‌گونه شد می‌توان به مسجد تراز دست‌یافت.

دبير كارگروه طرح مسجد گره گشاه تصريح كرد: مساجد از دیرباز علاوه بر اینکه جایگاه پرستش، نیایش و فعالیتهای فرهنگی دینی بود، به امور اجتماعی نیز توجّه داشته و با استفاده از پایگاه مردمی خویش، عمیق ترین تلاشها را در جهت حل مشکلات اجتماعی داشته است.

رئيس اداره تبليغات اسلامي درخصوص روند اجراي طرح بيان كرد: امام اولویت‌های محل تبلیغ را مشخص می‌کند و با کمک خود مردم در مسیر رفع آنها اقدام می‌کند که توسعه این مسیر به جامعه پردازی ختم می‌شود.مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می‌فرماید: محور مسجد، امام جماعت است. مدیر طبیعی مسجد امام جماعت است. اگر ما نقش ائمه جماعات را در مساجد پر رنگ نکنیم یا به بهانه‌های مختلف نقش شأن را کم رنگ کنیم در واقع نقش کلیدی مسجد در جامعه کم رنگ می‌شود. البته اینکه می‌گوئیم نه اینکه امام جماعت مستقیماً در همه امور نقش ایفا کند بلکه همه امور باید با محوریت امام جماعت شکل بگیرد و همه امورات ما باید اسلامی باشد. امروزه اگر بخواهیم مسجد را پویا نگه داریم، محوریت مساجد در هر محل باید یک شاخص بشود.

وي افزود: نگاه مسجدیان نباید فقط به درون مسجد باشد یکی از عوامل موفقیت مسجد و اهل آن، این است که همه اطراف مسجد، منازل، مدارس، کسبه را مد نظر داشته و پیگیر امورات و مشکلات آنان باشد و این اجرایی نخواهد شد، مگر اینکه ائمه جماعات که مدیریت مسجد را به عهده دارند به خوبی انتخاب شوند و به وظایفشان به درستی عمل کنند. ارکان و متولیانی که در مسجد مشغول به کار هستند باید بازوان اجرایی امام جماعت بشوند و با برنامه بلند مدت و چشم‌انداز، امورات دینی، سیاسی، تربیتی، اخلاقی و اجتماعی مردم را در مسجد حل و فصل کنند.

روحانی مسجد با احیای کارکردهای واقعی مسجد و مشارکت‌های مردمی، مشکلات محله در حوزه‌های مختلف را شناسایی و حل می‌کند و امام محل تبلیغ نه فقط در برپایی نماز جماعت بلکه در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، خیریه، مباحث خانواده و امور آموزشی فعالیت دارد.

 

  • حجت الاسلام قرباني در پايان ساختار ستادي طرح را اينگونه بيان كردند و اظهار داشتند طرح مسجد گره گشا داري کمیته برنامه ریزی،نظارت،هنری،رسانه و فضای مجازی،دبیرخانه و روابط عمومی مي باشد كه هماهنگ شدن كميته موجب روند و پيشرفت طرح ميشود.